Welcome to the Personal Website Engineer Hossein Hashemi ورود شما را به پایگاه شخصی مهندس حسین هاشمی خوش آمد میگوییم



 

پروژه صدر این روزها حواشی زیادی ایجاد کرده است. اظهار نظر‌های مختلفی درباره این پروژه مطرح است و موافقان و مخالفان دلایلی را عنوان می‌کنند.در این باره با مهندس حسین هاشمی نه در کسوت سخنگوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت بلکه در جایگاه یک کارشناس ارشد مسائل شهری و مدرس دانشگاه گفت‌و‌گو کردیم.

گفتگو در ادامه مطلب

 

چرا بسیاری از کارشناسان با اجرای پروژه صدر مخالف هستند؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های اجرای هر پروژه تهیه پیوست‌های اقتصادی، اجتماعی فنی و توجیهی پروژه است که نشان دهنده اثرات اجرای پروژه است.

یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت کارشناسان دلایل توجیهی اجرای این پروژه با هزینه‌های بسیار سنگین در منطقه شمال تهران است.با توجه به این که مدیریت فعلی شهرداری 7 سال است تغییر نکرده این سؤال را پیش می‌آورد اگر این پروژه این قدر حیاتی بود چرا بعد از 7 سال آغاز شد. وقتی با این سرعت بخواهیم پروژه‌ای را پیش ببریم روند تصمیم‌گیری در آن کارشناسی نخواهد بود.

با بررسی نظرات موافقان و مخالفان پروژه صدر چند موضوع مشخص شده است؛ در پروژه‌های شهری معمولاً باید مطالعاتی انجام شود تا اثرات مثبت و منفی هر طرحی سنجیده شود و بر اساس هزینه - فایده برای اجرا یا عدم اجرا تصمیم‌گیری شود.

این موضوع با توجه به ابعاد گسترده اثرات پروژه صدر اهمیت ویژه‌ای دارد.اهدافی که این پروژه دنبال می‌کند باید در پیوست‌ها جواب داده شود. نظر موافقان چیست؟ یکی از دلایلی که مطرح می‌کنند موضوعات ترافیکی است. موافقان معتقدند معابر شهری توسعه می‌یابد و مشکلات ترافیک تهران حل می‌شود.

یعنی مخالفان معتقدند این پروژه ترافیک را روان نمی‌کند؟

منتقدان به چند موضوع دیگر هم توجه کرده‌اند و این پروژه را چند وجهی می‌بینند. اول از دیگاه اجتماعی به این موضوع نگاه می‌کنند و عقیده دارند اثرات اجتماعی این پروژه برای ساکنان این منطقه زیانبار است.به‌طوری که پروژه صدر بافت این منطقه را تغییر داده و به نوعی حقوق اجتماعی اهالی این منطقه سلب شده است. به عنوان مثال ارزش مالی مسکونی به دلیل اجرای این پروژه افت شدید داشته است.

بجا بود نمایندگان شورای شهر که با رأی مردم تهران به شورا راه یافتند این موضوع را با حساسیت ویژه‌ای بررسی می‌کردند.

هر پروژه‌ای مشکلاتی برای شهروندان ساکن در محل اجرای آن پروژه دارد و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است...

مگر می‌شود بدون مزاحمت برای مردم فعالیت عمرانی انجام داد؟

بله هر پروژه عمرانی برای آن منطقه مشکل ایجاد می‌کند ولی اول این که این مشکلات موقتی است و پس از اجرای پروژه تمام می‌شود. همچنین بعد از پایان طرح مردم آن منطقه که مشکلات را تحمل کرده‌اند از این پروژه سود می‌برند.اما در پروژه صدر این طور نیست.مشکلات مردم پس از پایان طرح تازه شروع می‌شود و هیچ نفعی هم از آن نمی‌برند چون اصلاً دسترسی به این بزرگراه ندارند و این بزرگراه شبیه یک ترانزیت عمل می‌کند.

موضوعات اجتماعی را مطرح کردید. نکته دیگری هم وجود دارد؟

بله.موضوع حقوقی هم در اجرای این طرح مطرح است. با توجه به ابعاد این پروژه و جایگاه حقوقی شورایعالی ترافیک وزارت کشور به عنوان مرجع تصویب کننده پروژه‌های این چنینی اجرای این پروژه را تأیید نکرده است.

چرا مدیران شهری اصرار دارند چنین پروژه‌هایی را اجرا کنند؟

به نظر می‌رسد بخش عمده اصرار مدیریت شهری جنبه تبلیغاتی دارد و صرفاً به دنبال اثبات توانمندی خودشان به عنوان مدیران بسیار قوی و توانمند! است اما مخالفت‌هایی که ما داریم مخالفت با افراد نیست، نظرات کارشناسی است.افرادی این انتقاد‌ها را مطرح می‌کنند که جزو اساتید دانشگاه‌ها و نخبگان حمل و نقل کشور هستند و به این موضوعات اشراف کافی دارند.دلیل اصرار بر اجرای این پروژه‌ها را باید از آنها بپرسید. این نخستین باری نیست که مدیریت شهری پایتخت بدون توجه به نظرات کارشناسان دست به انجام پروژه‌هایی می‌زند که نتیجه مثبتی برای ترافیک شهر در بر ندارد.حدود 5 سال پیش چنین مواردی درباره تونل توحید مطرح شد که کارشناسان اعلام کردند هزینه نزدیک به هزار میلیارد تومانی تونل توحید اثری در ترافیک ندارد.متأسفانه مدیران پایتخت این حرف‌ها را سیاسی پنداشتند اما با گذشت چند سال مردم متوجه شدند این تونل که به‌صورت معیوب و با هزینه بسیار سنگین ساخته شده نتیجه قابل قبولی نداشته است.الان هم چون هزینه‌های سنگین در این پروژه صرف می‌شود به نظر می‌رسد راه‌های بهتری برای هزینه کرد دست کم چهار هزار میلیارد تومان برای رفاه شهروندان و روان‌سازی ترافیک وجود دارد.

چه راهی؟

با این پول می‌شود صد کیلومتر مترو در تهران ساخت یا 15هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه کرد که در این صورت شبکه حمل‌ونقل عمومی تهران کامل می‌شود که این موضوع جزو مصوبات طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران است.

شما که با حمل و نقل عمومی موافق هستید چرا با بی.‌آر.تی مخالفت می‌کنید؟

ما با بی.‌آر.تی مخالفتی نداریم. بی.آر.تی به عنوان یک سیستم مکمل در حمل و نقل در بسیاری از کشور‌های دنیا تعریف شده است. ولی شکلی از آن که در بسیاری از معابر تهران اجرا می‌شود بی‌آرتی «زوری»! است یعنی با استاندارد‌های دنیا همخوانی ندارد.در برخی از مسیر‌ها جواب مثبت داده ولی در برخی مسیر‌ها فقط باعث افزایش بار ترافیکی شده است و مسافر زیادی جا به جا نمی‌کند. بی.آر.تی سامانه خوبی است ولی نه این که در همه معابر بخواهیم از آن بهره ببریم.

یعنی از طرفی بی‌.آر.تی اتوبان‌ها را محدود می‌کند و از طرف دیگر بزرگراه‌ها را دو طبقه می‌کنند تا ظرفیت این معابر افزایش یابد؟!

بله همین طور است.سیاست محدود کردن اتوبان‌ها با سیاست توسعه اتوبان‌ها متناقض است.ما به عنوان یک کارشناس، یک سیاست متناقض را مشاهده می‌کنیم. در برخی بزرگراه‌ها که تقاضای سفر با وسیله حمل و نقل عمومی بسیار کم وجود دارد معابر را محدود می‌کنند و مجال کمتری به تردد خودرو‌های شخصی می‌دهند و در برخی معابر بزرگراه‌ها را گسترش می‌دهند.معابر شهری هم مانند وسایل نقلیه عمومی باید مدیریت شود . این روزها هر شهروندی که از بزرگراه صدر عبور می‌کند یادمونوریل می‌افتد... انتقاد به برهم خوردن منظر شهری و... چند برابر همان اشکال‌تراشی‌هایی که به مونوریل گرفته می‌شد الآن به این پروژه وارد است. ما این اشکالات را به مونوریل وارد نمی‌دانیم ولی آقایان که وارد می‌دانستند چرا در این پروژه رعایت نکردند. اعلام می‌کردند مونوریل منظر شهری را بر هم می‌ریزد اما الآن پروژه صدر منظر شهر را دچار همین مشکل کرده است.الان اگر جای این پروژه، قطار هوایی احداث می‌شد، هم مسافران بیشتری جا به جا می‌کرد و هم کمتر باعث نازیبا شدن منظر شهری می‌شد. این را هم نباید نادیده گرفت که به قشر متوسط جامعه اهمیت بیشتری داده بودیم و به محیط زیست هم خدمت کرده بودیم .در حالی که مونوریل باعث مدرن شدن منظر شهری می‌شد اما دو طبقه کردن بزرگراه‌ها مربوط به 40 سال پیش در کشور‌ها است. ولی اجرای این پروژه خیلی سریع پیش می‌رود... یکی از مفاهیم اولیه علم مدیریت بحث کارایی است و اثر بخشی است.در این پروژه یا هر پروژه دیگری کارایی پروژه که در زمان مشخص به اتمام می‌رسد ممکن است خوب باشد ولی باید دید اثر بخش هم هست یا نه.اثر بخشی به این معنا که آیا این پروژه در نهایت منجر به کاهش بار ترافیکی خواهد شد.

اگر هزینه این پروژه در محل دیگری صرف می‌شد مناسب‌تر بود یا نه؟

قسمت اول مربوط به کارایی مربوط به شرکت پیمانکار است که اگر سرعت عمل بالا است نتیجه عملکرد پیمانکار است. اما هنر مدیریت شهری این است که پروژه‌ای اثر بخش طراحی کند که این بودجه از جیب مردم تهران در حال هزینه شدن است و باید برای همه مردم تهران اثر بخش باشد.

از کجا می‌دانید اثربخش نیست؟

توسعه بزرگراه‌ها در خیلی از کشور‌های پیشرفته منسوخ شده است چون به سوی گسترش همه‌جانبه حمل و نقل عمومی پیش می‌روند. ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد ترافیک در این پروژه بلافاصله پس از افتتاح قفل می‌شود.

پس اشکال کار کجاست؟

به نظر ما بزرگ‌ترین اشکال مدیریت شهری عدم حضور مردم در تصمیم گیری‌های کلانشهری است. وقتی مکانیزم مدیریتی در انتخاب شهردار این است که از طرف نمایندگان مردم در شورای شهر انتخاب می‌شود، او موظف است همه اقدامات، برنامه‌ها و هزینه‌کرد بودجه را از نظر مردم بگذراند و وظایف نمایندگان شورا فقط به انتخاب شهردار و انجام کارهای تشریفاتی ختم نمی‌شود. مردم باید در اداره مدیریت شهری تهران مشارکت داشته باشند اما مردم نه تنها نقشی ندارند بلکه بابت برخی پروژه‌های بدون پشتوانه علمی باید دردسر‌های زیادی را هم تحمل کنند. یک شبه در کنار خانه‌های مسکونی طرحی اجرا می‌شود، خیابانی بدون اطلاع قبلی یک طرفه می‌شود... این حق مردم است که قبل از شنیدن صدای کامیون و بیل و کلنگ، از آن چه قرار است در محله شان اتفاق بیفتد با خبر شوند. در شأن مردم تهران نیست احساس کنند که مدیریت شهری به سوی نظامیگری پیش می‌رود و آنها سربازانی در این مدیریت هستند و هیچ نقشی در اداره شهر ندارند. مدیریت شهری تهران مانند بسیاری از کشورها موظف است از مدت‌ها قبل به مردم آن منطقه اطلاع‌رسانی کرده و اثرات منطقی ناشی از اجرای پروژه‌ها را به حداقل برساند و جبران کند

آقای مهندس! الآن که این پروژه در حال ساخت است و معتقدید اثربخش نیست چه پیشنهادی دارید؟

اجرای این پروژه اثر مثبتی در شهر نخواهد داشت. پیشنهاد می‌کنیم این پروژه برای مسابقات رالی اتومبیلرانی (با خنده) استفاده شود. در بسیاری از نقاط به قدری پنجره خانه‌ها به طبقه دوم بزرگراه نزدیک است که شهروندان می‌توانند از پشت پنجره خانه‌هایشان مسابقات را ببینند...





بازگشت ...




مرتبط باموضوع :

 کمک بلاعوض سه میلیون تومانی به مالکان خودروهای فرسوده  [ يكشنبه، 12 خرداد ماه، 1392 ] 2553 مشاهده
 درآمد100میلیاردی شهرداری ازمحل آرم طرح ترافیک  [ جمعه، 14 تير ماه، 1392 ] 1440 مشاهده
 22 آذر، پایان مهلت ثبت نام گازسوز کردن وانت بارها  [ سه شنبه، 7 خرداد ماه، 1392 ] 1524 مشاهده
 تاکید بر رفاه مضاعف برای مردم و کار مضاعف برای مسئولان  [ سه شنبه، 7 خرداد ماه، 1392 ] 1285 مشاهده

 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نام شما (ضروری): 
ایمیل شما : 
نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]










پیـام مدیـریت : سایت در حال تکـمیل میـباشد اگر برای چنـدمـین بار اسـت که از سایـت
بازدیـد میـکنیـد ، بـرای اعمال تغییرات نهایی قالب سایت بر روی مـرورگرتان ، کـلیدهای
میانبر Ctrl+F5 را بفشارید
مرورگر پیشنهادی ما برای مشاهده سایت »»» Mozilla FireFox