Welcome to the Personal Website Engineer Hossein Hashemi ورود شما را به پایگاه شخصی مهندس حسین هاشمی خوش آمد میگوییم



 

طی هفت سال گذشته گزارش شفافی از نحوه هزینه کرد بودجه شهر برای مردم تهران وجود ندارد...

حلقه بسته مدیریتی در شهرداری تهران و در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی در انتصاب مدیران...

ادامه خبر در ادامه مطلب

 

مهندس حسین هاشمی (مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل شهری) طبیعی است ارزیابی عملکرد دقیق شهرداری تهران به دلیل گستردگی حوزه کاری نیازمند تشکیل گروههای مختلف از متخصصان و نخبگان  در حوزه های مختلف مدیریت شهری شامل فعالیتهای عمرانی، فرهنگی اجتماعی، بودجه، حمل و نقل و ... است که در علم مدیریت ارزیابی عملکرد یک مجموعه باید بر اساس شاخصهای دقیق ارزیابی و "هزینه/ فایده"  طرح ها و پروژه ها  باشد. مدل دیگر ارزیابی می تواند بر اساس نظر سنجی از شهروندان بر مبنای شاخصهای کیفی و کمی شکل بگیرد. البته در هر دو روش توجه به مسائلی نظیر اینکه دوره عملکردی  مورد ارزیابی چند سال بوده است؟ و یا اینکه منابع هزینه شده به چه میزان بوده؟ و یا اهداف از پیش تعیین شده جه بوده و چه میزان محقق شده است؟ و یا اینکه آیا نظرات مردمی در خصوص عملکرد شهرداری به صورت جامع در یافت شده است؟  باید جزء مولفه های اساسی باشد.

 با توجه به اینکه گزارش آقای قالیباف و اطرافیان ایشان برگرفته از برخی کلیات مثلا اینکه "ایشان خوب کار کرده اند" و یا اینکه "تهران گلستان شده است" یا شعار "تهران در مسیر پیشرفت و عدالت" بدون اشاره به آمار دقیق بوده  و بعضا به برخی مصداقهای خاص اشاره شده است  در حالی که تهران همچنان با مشکلاتی نظیر  جمعیت بسیار زیاد، ترافیک و آلودگی هوا بافت فرسوده معضلات اجتماعی و فرهنگی دست و پنجه نرم می کند،  (مشکلاتی که شاید به دلیل تعریف و تمجید های بسیار پر رنگ رسانه های متعدد  بیان نشده است) بهتر است به شکل دقیق تر و علمی تر به این موضوع بپردازیم تا به شکل واقعی مشخص گردد که 70هزار میلیارد تومان از منابع و عوارض مردم تهران طی هفت سال اخیر چگونه و در کجا هزینه شده و آیا  این منابع عظیم آیا به درستی مدیریت شده یا خیر؟

در این خلاصه نوشته سعی کرده ام برخی نظرات خود را در خصوص نقاط قوت و ضعف مدیریت شهری تهران در موضوعات مختلف بیان کنم تا این مجال برای افرادی که قصد ارزیابی  عملکرد مدیریت شهری را دارند  مفید باشد؛ از آنجا که بنده فردی با سابقه سیاسی نبوده و نیستم انتقادات بنده جنبه سیاسی نداشته و صرفا به موضوعات تخصصی و کارشناسی اشاره  دارد.
 
سر فصل نقاط قوت

1-   انجام فعالیتهای عمرانی در موعد مقرر
• احداث بوستان ولایت در زمان مقرر در جنوب شهر تهران
• توسعه اتوبان آزادگان به عنوان کمر بندی لازم برای شهر تهران
• احداث اتوبان امام علی(ع) در زمان مقرر و وصل شدن شمال تهران به جنوب تهران
• سایر فعالیتهای عمرانی

2-  زیبا سازی ظاهر شهر و برخی معابر
• توجه به زیباسازی معابر شهری و پیاده رو ها
• توجه به نماد شهدا در شهر و معابر عمومی

3- احداث پارکها و فضاهای تفریحی بویژه احداث دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس برای نشاط شهروندان تهرانی

4-  راه اندازی سامانه 1888 برای ارائه شکایات مردمی

5-  توسعه سریع خطوط BRT به عنوان سیستم مکمل مترو

6- مکانیزاسیون خدمات شهری

7-  انجام برخی فعالیتهای فرهنگی مذهبی
• برگزاری یادواره های شهدا دفاع مقدس
• انجام برخی برنامه های فرهنگی مذهبی در شهر  و ایستگاههای مترو

8- کمک به مساجد و هیات های مذهبی و کمک به ساخت مساجد و حوزه های علمیه در تهران
 
 
نقاط ضعف
از آنجا که  اشاره به نقاط ضعف باید به همراه دلیل و استدلال باشد به عبارت بهتر "الدلیل علی المدعی" این بخش نیاز به تفسیر بیشتر و اشاره به مصداق دارد:

1-   عدم برنامه ریزی بلند مدت و میان مدت جهت توسعه شهر تهران مطابق افق 1404  و اجرای برنامه ها و طرحهای مقطعی بدون توجه به هویت شهر تهران- اجرای برنامه های کوتاه مدت و برنامه های 5 ساله کفایت توسعه پایدار شهری را نمی کند و همانند بسیاری از شهرهای پیشرفته جهان باید برنامه 15-20 ساله توسعه شهری تدوین گردیده و بر طبق برنامه های بلند مدت، برنامه های 5 ساله و سالیانه اجرایی شود.

2- عدم توجه به توسعه شهر با رویکرد معماری ایرانی اسلامی و عدم توجه کافی به مقوله  حیات طیبه که مورد توجه مقام معظم رهبری بوده و هست. در مقابل توسعه شهر تهران با رویکرد  فروش تراکم  و برج سازی جهت درآمدزایی با تقلید  توسعه ای غربی.

3- رویکرد و نگاه تک بعدی سخت افزاری (مانند اجرای پروژه های اتوبان اتوبان و تونل که ) و کم توجهی به مقوله های نرم افزاریمانند مقوله های شهر نشینی و موضوعات اجتماعی و آسیب های اجتماعی ، اقتصاد شهری، عدالت حمایت از اقشار محروم ) در  توسعه شهر  که بهتر است نگاه جامع تر در برنامه های کلان مورد توجه قرار گیرد.

4-  اجرای برخی پروژه ها بدون توجه به مطالعات کارشناسی و  عدم توجه کافی به اثر بخش بودن پروزه و توجه به مقوله حقوق شهروندی در اجرای این پروژ ها

3-1 مصادیق 

* تونل توحید طول 2 کیلومتر

اشکال در طراحی تونل( شیب بسیار زیاد ورودی تونل و افزایش احتمال تصادفات)، مشکل تهویه تونل( مسیر باد در تهران غرب به شرق است که این در حالی است که جهت تونل شمال به جنوب است و این موضوع منجر به افزایش آلاینده ها ی سمی در داخل تونل می شود بر خلاف تونل رسالت) بودجه تونل توحید که تا 1000میلیارد تومان برآورد شده است (معادل 25کیلومتر مترو در منطقه نواب ) روشهای جایگزین ( مانند پل هوایی)
 
 
* پل طبقاتی صدر-10کیلومتر

• عدم تصویب پروژه در شورای عالی ترافیک کشور به عنوان مرجع قانونی تصویب پروژههای حمل و نقلی.
• ایرادات کارشناسی از جمله قرار گرفتن بر روی گسل زلزله.
• تضییع حقوق شهروندی ساکنان منطقه به طوری که ارزش منازل مسکونی آنان نصف شده است – تخریب منظر شهری شمال تهران، اشرافیت به منازل، عدم ایمنی برای ساکنان به دلیل فاصله بسیار کم سطح اتوبان تا منازل مسکونی- آلودگی صوتی.
• هزینه 5-6هزار میلیارد تومانی پروژه که معادل 50درصد بودجه تهران است.
• عدم اولویت طرح مذکور بر مترو و توسعه خطوط ریلی به نحوی که با بودجه این طرح می شد بطور متوسط (100 کیلومتر مترو یا خط ریلی هوایی) احداث کرد. همچنین به اذعان برخی کارشناسان حمل و نقل شهرداری تهران موضوع اجرای پروژه از حیطه کارشناسی خارج شده است.

5-  عدم ارائه و اجرای برنامه مدون در زمینه ترافیک و آلودگی هوا
  علی رغم اینکه گفته می شود موضوع ترافیک متولی مشخص ندارد اما بر اساس قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب 1386 مجلس شورای اسلامی، "مدیریت حمل و نقل و ترافیک"  در شهرها به عهده شهرداریهای می باشد و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران متولی بهبود وضعیت ترافیک شهر تهران می باشد.
 
  به طور کلی بر اساس مطالعات علمی دو رویکرد  جهت کاهش ترافیک بسیار موثر است: اول: توسعه حمل و نقل عمومی پیشرفته، سریع و ارزان.  دوم: تغییر نگرش مردم در استفاده از خودروهای شخصی  و کاهش سفرهای زائد شهری . در این راستا اشکالات زیر وارد است:

  عدم توسعه سریع خطوط مترو و سایر خطوط ریلی به نحوی که شهر تهران در حال حاضر نیاز به 200 کیلومتر خط ریلی جدید در 22منطقه تهران دارد. طی 7 ساله گذشته در مجموع 35 کیلومتر مترو(بطور متوسط 5کیلومتر سالیانه) ساخته شده است.

  خلاصه شدن فعالیتهای شهرداری در حوزه حمل و نقل به احداث چند خط BRT  که جوابگوی جمعیت 10میلیونی شهر تهران نیست.

  عدم اختصاص بودجه کافی به مترو: بر اساس قانون حمایت از  سامانه های ریلی مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1385  علاوه بر کمکهای دولتی،  شهرداری  ها موظفند حداقل 50درصد بودجه مترو را تامین نمایند این در حالیست که طی سالهای اخیر بنابر گزارشهای متعدد بیش از 70درصد بودجه مترو توسط دولت تامین شده و سهم شهرداری اندک بوده است. این در حالیست که بطور متوسط سالیانه 10هزار میلیارد تومان در شهر تهران هزینه شده است.

  نگاه تجاری به طرح ترافیک: طرح ترافیک با رویکرد کاهش ترافیک و آلودگی هوای مناطق مرکزی  تهران پایه گذاری شده است اما نگاه فعلی مدیران شهری درآمدزایی از این طرح می باشد و  در حال حاضر این محدوده به فروش گذاشته می شود و شهرداری از این محل بالغ بر 100میلیارد تومان سالیانه درآمد کسب می کند که باید در جهت کاهش ترافیک و آلودگی هوا هزینه شود.

  عدم احداث پارکینگ طبقاتی در شهر تهران علی رغم نیاز 500 پاکینگ طبقاتی که به دلیل کمبود پارکینگ مردم مجبورند خودروها را در خیابان پارک کرده و شهرداری از محل پارک خودروها در خیابانها نیز  به دنبال درآمد زایی است
  کلی گویی ها و سخنرانی های متعدد در خصوص معضل ترافیک و عدم ارائه راهکار علمی و عملی مدیران شهری.

6- عدم توجه به بافت فرسوده در مناطق شهری علی رغم دریافت بیش از 400 میلیارد تومان از طریق فروش اوراق مشارکت به اذعان اعضای شورای شهر  مبنی بر بلاتکلیفی این طرح

7-  عدم ارائه گزارش شفاف و قابل فهم از نحوه هزینه کرد بودجه سالیانه شهرداری تهران:
لازم به ذکر است بودجه شهرداری  در سال 82 هفتصد میلیون بوده که در سال 84 به دوهزار میلیارد تومان رسیده و اکنون این بودجه به بیش از دوازده هزار میلیارد تومان رسیده است. طی هفت سال گذشته حدود  70هزار میلیارد تومان بودجه در شهر تهران هزینه شده است اما گزارش شفاف از نحوه هزینه کرد آن برای مردم تهران وجود ندارد. این در حالیست از آنجا که مردم تهران سهم عمده ای تامین بودجه شهر دارند، دانستن نحوه هزینه کرد بودجه جزء حقوق آنهاست.
 
8-  نقش کمرنگ مقوله عدالت در توزیع منابع و امکانات شهری و تفاوت فاحش مناطق شمال با جنوب تهران، توجه کمتر به مقوله خدمت گذاری بی منت و صادقانه به مردم، نداشتن رویکرد ارتباط چهره به چهره با مردم، تبلیغات بسیار سنگین بر روی برخی خدمات معمولی و وظایف اولیه شهرداری  و  عدم حضور عملیاتی شهرداران مناطق بین مردم (که مورد تاکید مقام معظم رهبری است.) پرداخت حقوق  و مزایای کلان به مدیران ارشد شهرداری و تفاوت فاحش آن با سایر کارمندان و نیروهای خدوم  شهرداری  و تلاش برخی مدیران ارشد  و برخی اعضای شورای شهر (شورای سابق) در گرفتن امتیازات خاص از شهرداری.
 
9- کیفیت پایین خدمات حمل و نقل عمومی:
عدم ارائه خدمات مناسب در مترو( شلوغی ایستگاهها، نداشتن پله برقی در برخی ایستگاهها،  خرابی متعدد قطارها و بلاتکلیفی مردم و...)
افزایش کرایه اتوبوسرانی از 20 تومان سال 84 به 150تا350 تومان در سال جاری و رشد بطور متوسط 1500درصدی - این در حالیست که 95درصد اتوبوسهای پایتخت با 1/5قیمت به شهرداری تهران واگذار شده است.
معطل بودن ظرفیت 30تا40درصدی ناوگان تاکسیرانی و نارضایتی شهروندان از نحوه خدمت رسانی ناوگان تاکسیرانی و معطلی بسیار زیاد مردم در خیابانها جهت استفاده از خدمات تاکسیرانی  بطوری مردم برای استفاده ترکیبی از مدهای(mode) مختلف حمل و نقل با مشقت زیادی  همراهند
دریافت مبالغ سنگین و بدون توجیه تحت عنوان حق شارژ توسط شرکتهای راه اندازی شده شهرداری به میزان 120میلیارد تومان طی 7 سال دون ارائه خدمات حداقلی از رانندگان تاکسی بدون ارائه خدمات.

10- اجرای برخی پروژه ها و طرحها بدون مصوبه شورای شهر
• پیاده رو سازی 17 شهریور به میدان امام حسین (ع)
• ساخت هتل نزدیک برج میلاد
 
11- کم توجهی به مقوله " حقوق شهروندی" ، " حقوق اجتماعی" " کرامت انسانی" در برخی پروژه ها و طرح های شهری و عدم توجه به اقشار کم درآمد، جانبازان و معلولان.

12- حلقه بسته مدیریتی در شهرداری تهران و در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی در انتصاب مدیران: در حال حاضر اغلب مدیران ارشد شهرداری نزدیکان آقای قالیباف و همکاران سابق ایشان می باشند.

13- پشتیبانی از بیش از 120رسانه، روزنامه،  سایت و شبکه اطلاع رسانی از طریق بودجه عمومی شهرداری تهران.

14- عدم استفاده عموم مردم به خصوص زوجهای جوان و افراد نیازمند از تسهیلات و منابع  بانک شهر.

15- ساخت و ساز در ارتفاعات شهر تهران بالاتر از ارتفاع 1800
16- تخریب برخی باغات و فضاهای سبز
 
کلام پایانی
بخشی از موارد اشاره شده را طی مصاحبه های مختلف از 5سال گذشته تا کنون به دفعات  مورد تحلیل و بررسی قرار داده ام. در صورت باز شدن فضای بسته انتقاد از مدیریت شهری تهران می توان هر کدام از موضوعات اشاره شده را به بحث بیشنر گذاشته تا مردم بتواند نمره واقعی تری به عملکرد این نهاد شهری بدهند. به دور از فضای حاشیه ای و در یک فضای تخصصی  حاضرم با تصمیم گیران شهرداری در این موارد مباحثه نمایم و مردم عزیز و نخبگان دریک فضای به دور از هیاهو قضاوت کنند.





بازگشت ...




مرتبط باموضوع :

 ایران به قطب صنعت سی ان جی در جهان تبدیل می‌شود  [ سه شنبه، 7 خرداد ماه، 1392 ] 1437 مشاهده
 25 درصد ناوگان حمل و نقل سبک کشور دوگانه‌ سوز  [ جمعه، 16 فروردين ماه، 1392 ] 1418 مشاهده

 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نام شما (ضروری): 
ایمیل شما : 
نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]










پیـام مدیـریت : سایت در حال تکـمیل میـباشد اگر برای چنـدمـین بار اسـت که از سایـت
بازدیـد میـکنیـد ، بـرای اعمال تغییرات نهایی قالب سایت بر روی مـرورگرتان ، کـلیدهای
میانبر Ctrl+F5 را بفشارید
مرورگر پیشنهادی ما برای مشاهده سایت »»» Mozilla FireFox